Tak niedługo będziemy kupować ubrania? „Na to czekałam całe życie”

Kilkanaście lat temu wkraczaliśmy w branżę e-commerce z pełnym podziwem i zaciekawieniem, co nowego przyniesie nam możliwość robienia zakupów przez internet. Dziś, gdy wszyscy przyzwyczailiśmy się do handlu internetowego, zastanawiamy się, co rewolucyjnego przyniesie nam najbliższa przyszłość. Asystenci AI, rewolucja VR i ekspresowe dostawy – sprawdźmy, jak za niedługo będziemy kupować ubrania. Czeka nas naprawdę dużo nowości. 

Tak niedługo będziemy kupować ubrania? „Na to czekałam całe życie”
Jaka przyszłość czeka branżę fashion? Przewidywania Źródło: Adobe Stock

Z danych wynikających z raportu „E-Commerce w Polsce” firmy badawczej Gemius wynika, że aż 77 proc. Polaków obecnych w sieci robi zakupy za pomocą internetu, a największą popularnością wśród kategorii kupowanych produktów cieszy się właśnie moda. W ostatnich latach (za sprawą głównie pandemii, kiedy kupowanie w sklepach stacjonarnych było bardzo utrudnione) przywykliśmy do zakupów online. 

Wszystko wskazuje jednak na to, że to nie koniec rewolucji w dziedzinie e-commerce – w najbliższym czasie czeka nas wiele nowości i ułatwień. I to takich pod szyldem wirtualnej rzeczywistości i sztucznej inteligencji, które powoli opanowują rynek handlu. Zobacz, jaka przyszłość czeka nas według ekspertów. 

Przeczytaj też: Jakie ubrania Polacy kupują najchętniej w Internecie? Raport Domodi.pl – wyniki mogą cię zaskoczyć

Rewolucja VR. Zupełnie nowy wymiar zakupów

Przymierzalnie VR zrewolucjonizują modowe zakupy
Przymierzalnie VR zrewolucjonizują modowe zakupy Źródło: Adobe Stock

Gdybyśmy miały wymienić jeden największy minus kupowania ubrań przez internet, z pewnością powiedziałybyśmy: brak możliwości przymierzenia przed zakupem. Co prawda zwroty są teraz bardzo łatwe, a wiele sklepów oferuje je całkowicie za darmo, jednak trzeba poświęcić cenny czas, by specjalnie spakować przesyłkę i ją odesłać. Wiele wskazuje jednak na to, że w niedalekiej przyszłości to się zmieni.  

Dzięki VR klienci będą mogli przymierzać różne ubrania bez konieczności odwiedzania sklepu stacjonarnego. Rozmaite firmy technologiczne pracują nad rozwiązaniem, by przedstawić użytkownikowi realistyczne wizualizacje, jak ubrania będą na nim wyglądać. To będzie prawdziwy game changer, który ograniczy liczbę zwrotów i jeszcze bardziej usprawni cały proces zakupowy. 

W jaki sposób miałoby to działać? Za pomocą specjalnej aplikacji skanujesz swoje ciało, uzupełniasz wszystkie parametry i wybierasz elementy garderoby, które chciałabyś przymierzyć. Gdy zdecydujesz się już na zakup, drukarnie 3D przygotowują ubranie, które w mig jest przesyłane pod twój adres. Brzmi dobrze, prawda? „Na to czekałam całe życie” – mówią jednogłośnie nasze redaktorki. 

To nie tylko nowoczesne rozwiązanie, które skraca czas procesu. To także technologia wpływająca na zachodzenie zmian ekologicznych – zmniejsza ślad węglowy i dopuszcza do produkcji tylko te ubrania, których realnie potrzebujemy. Następuje tu więc całkowita zmiana modelu biznesowego z product- i customer- centric (strategie skoncentrowane na produkcie lub użytkowniku) na life-centric (skupione na życiu i doświadczeniu). 

Asystenci AI jako nieograniczona pomoc w robieniu zakupów online

Jak asystenci AI pomogą w modowych zakupach?
Jak asystenci AI pomogą w modowych zakupach? Źródło: Adobe Stock

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje po kolei wszystkie dziedziny. Nic więc dziwnego, że jej rozwój wpłynie także w końcu na branżę modową. W jaki sposób? Asystenci AI pomogą nam w doborze idealnych elementów garderoby, proponując tylko te, które odpowiadają naszemu gustowi i uwzględniają nasze indywidualne preferencje. Za kilka lat zapomnimy więc o żmudnym przewijaniu listingów produktowych i będziemy korzystać na co dzień z funkcjonalności przygotowanych przy użyciu sztucznej inteligencji. 

Widzimy w tym wiele pozytywów – przede wszystkim to, że dzięki pomocy sztucznej inteligencji znacznie skrócimy czas spędzony na zakupach i z większym prawdopodobieństwem będziemy zadowoleni z pierwszego wyboru. Z drugiej jednak strony łatwo będzie nam zamknąć się w bańce swoich upodobań i coraz trudniej wyjść poza nią – w taki sposób znacznie ograniczymy możliwość eksperymentowania i poznawania nowych trendów w modzie.  

Zmiany w branży fashion – zdanie ekspertów Domodi.pl

O zdanie w temacie nadchodzących zmian postanowiłyśmy zapytać także ekspertów jednej z największych platform zakupowych z branży fashion w Polsce – Domodi.pl. Jakie są ich przewidywania dotyczące nowych technologii w procesie zakupowym? 

Nasza content managerka, Marta Magierecka, mówi: 

„Wirtualna przymierzalnia, asystent zakupów AI? Fajne rozwiązanie, ale moim zdaniem nic nigdy nie zastąpi realnego doświadczenia, które polega na realnych zakupach w prawdziwym świecie – zwłaszcza w towarzystwie innych osób. Wydaje mi się, że wizyty w sklepach stacjonarnych zawsze będą stanowić formę nieocenionego relaksu. Mogą być niebawem postrzegane jako bardziej luksusowe – chociażby z uwagi na czas, jaki pochłaniają – ale wątpię, żebyśmy całkowicie z nich zrezygnowali jako konsumenci. Osobiście cenię innowacyjne rozwiązania, bazujące na sztucznej inteligencji, ale podchodzę do nich z dystansem. Lubię pomacać sukienkę, zanim ją kupię”. 

Z kolei Katarzyna Waścińska, pracująca na stanowisku Content Quality Managerki, uważa, że:

“innowacyjne rozwiązania związane z life-centricity to prawdziwy game changer w branży fashion. Upatruję w tym ogromną szansę na zrównoważony rozwój produkcji odzieży, obuwia i dodatków bez zbędnej i mało ekologicznej nadprodukcji. Ogromne znaczenie ma również personalizacja aplikacji zakupowej, dzięki której użytkownik dostanie w 100 procentach to, czego oczekuje i potrzebuje. A to w znacznym stopniu zmniejszy ilość zwrotów. Mam nadzieję, że już w niedalekiej przyszłości będziemy mogli korzystać z tego typu rozwiązań”.  

Cóż, pozostaje nam czekać na rozwój wydarzeń. Jedno jest pewne – w najbliższych latach branża fashion będzie przechodziła przez szereg przemian, które będą uwzględniały oczekiwania konsumentów i skutecznie usprawnią cały proces zakupowy. 

Najmodniejszą odzież znajdziesz na Domodi.pl

To najbardziej kontrowersyjny trend w modzie w 2024. Chodzi o „Venus dressing" To najbardziej kontrowersyjny trend w modzie w 2024. Chodzi o „Venus dressing" Pakuten przecenił satynowe sukienki nawet o 70 proc. Są idealne na walentynki. Podobne też w Renee i Born2be Pakuten przecenił satynowe sukienki nawet o 70 proc. Są idealne na walentynki. Podobne też w Renee i Born2be